مدیریت خدمات فناوری اطلاعات

مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) چیست؟
مدیریت خدمات فناوری اطلاعات – که اغلب به آن ITSM نیز گفته می شود – به سادگی نحوه مدیریت ارائه پایان به انتها خدمات فناوری اطلاعات به مشتریان توسط تیم های فناوری اطلاعات است. این شامل تمام فرآیندها و فعالیت های طراحی، ایجاد، ارائه و پشتیبانی از خدمات فناوری اطلاعات است.

مفهوم اصلی ITSM این باور است که فناوری اطلاعات باید به عنوان یک سرویس کار کند. یک سناریوی معمولی ITSM می‌تواند شامل درخواست سخت‌افزار جدید، مانند لپ‌تاپ باشد. شما باید درخواست خود را از طریق یک پورتال ارسال کنید، یک درخواست با تمام اطلاعات مربوطه ارسال کنید، و یک گردش کار قابل تکرار را آغاز کنید. سپس، درخواست در صف تیم فناوری اطلاعات قرار می‌گیرد، جایی که درخواست‌های دریافتی بر اساس اهمیت مرتب‌سازی و رسیدگی می‌شوند.

به دلیل تعاملات روزمره خود با IT، مردم اغلب ITSM را به عنوان پشتیبانی اولیه IT به اشتباه تعبیر می کنند.

در واقع، آنها متفاوت هستند. تیم‌های ITSM بر انواع فناوری‌های محل کار، از لپ‌تاپ‌ها گرفته تا سرورها و برنامه‌های نرم‌افزاری حیاتی تجاری، نظارت می‌کنند. در حالی که تیم های فناوری اطلاعات بر مدیریت و حفظ زیرساخت های فناوری تمرکز می کنند، تیم های ITSM به طور خاص به بهینه سازی و ارائه خدمات فناوری اطلاعات کارآمد برای برآورده کردن نیازهای سازمانی و انتظارات کاربران اختصاص دارند.
یک خط فکری رایج در صنعت فناوری اطلاعات این است که یک رویکرد مناسب به ITSM باید سه مرحله را به ترتیب دنبال کند: 1) ساخت و اجرای فناوری  2) فرآیند صحیح را وارد و اجرا کنید. 3) مردم فناوری را یاد می گیرند و از فرآیند پیروی می کنند.
پوژمان این پارادایم را تغییر می دهد.

در پوژمان، تیم اول است.  تیم های فناوری اطلاعات باید به طور مستمر در حال یادگیری و بهبود باشند. آنها باید برای ایجاد تغییر در شرکت احساس ارزشمندی و قدرت کنند.
به جای پایبندی به قوانین تحمیل شده توسط ساختارهای گزارش دهی سطحی یا فرآیندهای سفت و سخت، تیم های فناوری اطلاعات می توانند تصمیمات آگاهانه ای در مورد پذیرش SLA ها و نرم افزارهایی که باید پیاده سازی کنند، اتخاذ کنند. تیم‌های قوی فناوری اطلاعات در تقویت بهره‌وری و ایجاد تحول دیجیتال نقش اساسی دارند و آنها را برای عملکرد قوی شرکت ضروری می‌سازد. تیم‌های فناوری اطلاعات هسته فرآیندها و فناوری‌های مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) هستند.
تیم‌های موفق فناوری اطلاعات رویکرد خود را با استفاده از چارچوب‌هایی مانند ITIL (کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات) و انطباق دقیق فرآیندها با نیازها و ترجیحات مشتریان خود ایجاد می‌کنند.
در نهایت، نرم‌افزار و فناوری باید از شیوه‌های تیم پشتیبانی کرده و تأثیر آن‌ها را تقویت کنند. وقتی فناوری یکپارچه عمل می کند، ممکن است به نظر جادویی برسد، اما در حقیقت، بازتابی از کار سخت تیم هایی است که از آن استفاده می کنند.

سرویس فناوری اطلاعات چیست؟
در زمینه ITSM، یک سرویس فناوری اطلاعات به ارائه پشتیبانی و راه حل های مرتبط با فناوری به کاربران نهایی یا مشتریان اشاره دارد. این شامل طیف گسترده ای از فن آوری های محل کار، از جمله لپ تاپ، سرور، و برنامه های کاربردی نرم افزار حیاتی تجاری است. تیم‌های ITSM درخواست‌ها و حوادث مربوط به این خدمات را از طریق فرآیندهای ساختاریافته مدیریت می‌کنند و از کارایی خدمات، قابلیت اطمینان و رضایت کاربر اطمینان می‌دهند.

پوژمان با بهره گیری از تجربه متخصصان خود طی سالیان متمادی آماده ارائه راهکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات برای استفاده در کسب و کارهای مختلف می باشد. این راهکارها در زمینه هایی مانند ارتباطات، شبکه های سازمانی، سرورها و سرویس های پایه، عمومی و خاص منظوره بوده و این شرکت توانایی اجرای آنها در سطوح سازمانی مختلف را دارا می باشد.